טלפון: 054-6223310, דוא"ל: elad@informatix.co.il
עדכון ליבה של מנוע החיפוש של גוגל יצא לדרכו אתמול (5.3.2024) ובעקבותיו צפויים לחול שינויים משמעותיים ביותר בתוצאות החיפוש. לפי פרסומי גוגל מטרת העדכון היא מתן פתרון לבעיית השימוש בתוכן שאינו מועיל למשתמש ושתכליתו היא השגת יעדי קידום אתרים תוך שימוש באתרים צד ג'.
לפי גוגל כ- 40% מהתוכן הקיים כלל אינו מועיל, אינו מחדש ולמעשה מיותר. מטרת העדכון היא לנקות את תוצאות החיפוש ממה שנתפס על ידי גוגל כתוכן סתמי שתכליתו היא בעיקר קידום אתרים או השגת מילות מפתח ספציפיות תוך ביצוע מניפולציות על התוכן המפורסם באתרים השונים.
נפח התוכן ה"מיותר", שבו מטפל עדכון מרץ 2024 ללא ספק הדיר שינה מעיניהם של מהנדסי גוגל והוביל לעדכון שתכליתו דחיקת או העלמת המופעים של תוכן זה ככלל מתוצאות החיפוש.
במספר מובנים מזכיר עדכון מרץ 2024 את המפץ הגדול שאירע אחרי עדכוני הפינגווין (2012) והפנדה (2011) שהובילו לקריסת אתרי הכתבות הגדולים ואתרי הפצת החדשות למיניהם.
נציין שקריסת אתרי הכתבות הגדולים גררה אחריה "אפטר שוק" שהיכה גלים בכל רחבי הרשת ופגע קשות במאות אלפי אתרים שביססו את קידומם על אתרים כתבות, אתרי פוסטים ואתרי חדשות שהיו לב ליבה של תעשיית הקידום.
האם גם הפעם יהיו ההשלכות דומות ?
בהחלט ייתכן שכן, אבל בשלב זה אני מעדיף להימנע מלהתנבא.
עדכון הספאם של מרץ 2024 בא לטפל בדומיינים שפג תוקפם ושחברות קידום אתרים משתמשות בהם כאמצעי מלאכותי לחיזוק דירוג האתר, בין אם באמצעות הפניית 301 או על ידי שימוש מלאכותי בהפניית כתבות לאתר היעד לקידום. עדכון זה צפוי ללא ספק לפגוע באתרים רבים שביססו את בניית המוניטין הגוגלי של האתר על פרקטיקות שאינן תמיד הולמות את הנחיות גוגל העקרוניות לקידום האתר. המכה כאן היא קשה במיוחד, שכן אם בעבר התעלמות גוגל מפרקטיקות אלה גררה שיפור בנראות האתר בתוצאות החיפוש, הרי שעכשיו, בעקבות עדכון הספאם, אתרים רבים צפויים להיענש, ליפול בדירוג ואף להיגרע לחלוטין מאינדקס התוצאות. אאוץ'
בנוסף לטיפול בדומיינים שפג תוקפם, גוגל פועלת גם נגד תוכן של צד שלישי שמתארח באתרים מוסמכים. פרסומים מרכזיים עם מדורי "תוכן ממומן" או "כתבות מקודמות" של צד שלישי קיבלו אזהרה של חודשיים. עדכון זה מתוכנן לצאת במאי 2024, והוא צפוי להיות בעל השלכות משמעותיות. מאוד !!!
בראש ובראשונה הצפי הוא לפגיעה במי שמבסס את כל מלאכת הקידום על רכישת מאמרים מאתרים ברי סמכא והפניית קישורים מהם לבניית "מוניטין גוגלי" לאתרי המטרה.
אין ספק שהמשקל של קניית קישורים מאתרי חדשות ירד במובן זה שהשפעתו על מוניטין האתר המקודם תפחת בצורה דרמטית. אתרים שהתבססו על קניית קישורים לצורך קידום האתר וחיזוקו בתוצאות החיפוש – סביר להניח שיספגו מכה כואבת (אם כי זה תלוי במינון הכתבות המפנות ביחס לפעולות קידום אחרות המבוצעות באתר ומחוצה לו).
לא בהכרח, אבל מטרות ההפצה ישתנו ללא ספק.
אם עד כה אחת המטרות העיקריות של רוכשי המאמרים הייתה שתילת קישור בגוף המאמר לשם חיזוק דף ספציפי באתר המטרה או באתר הלקוח, הרי שמעתה (או ליתר דיוק החל ממאי 2024) תכלית הפרסום תהיה חיזוק המודעות למותג, ובשאיפה שהכתבה הנרכשת תופיע בעצמה גבוה בתוצאות החיפוש לפי ביטוי הליבה או "זנב ארוך", וממנה ניתן יהיה לקבל מידע על החברה המפרסמת.
הקישור לאתר המטרה יהיה פחות משמעותי מעצם השגת מיקום בתוצאות החיפוש, והמלצה באתר המפנה על אתר הלקוח (גם אם ללא קישור בכלל או באמצעות קישור NO FOLLOW)